Bd. 1 Decembrie 1918, nr 162 - Targu Mures , Romania
+4 0753. 316.623

Psihologie

SA CUNOASTEM DIABETUL

Diabetul zaharat-considerat ca facand parte din clasa patologiilor cronice, are in compozitia sa si un ingredient mai putin vizibil sau masurabil si anume o latura psihologica, tradusa prin diverse obstacole sau dificultati, datorita conditiei fizice cu care o persoana cu diabet trebuie sa invete sa traiasca zi de zi.

Prima problema fundamentala e acceptarea diagnosticului, de multe ori prinsa intr-un puternic refuz; pentru a-l depasi, pacientul trebuie sa ajunga (bine-nteles cu ajutorul celor dragi) sa-si asume responsabilitatea pentru propria-i sanatate, cu convingerea ca, daca va respecta indicatiile terapeutice, normele de autocontrol si comportamentele alimentare corecte, va putea fi stapan pe propria-i soarta.

Cu alte cuvinte, posibilitatea de a te simti bine,chiar si cu diabet EXISTA, si se gaseste in propriile maini. Asa cum spunea o colega la o intalnire a psihologilor zilele trecute, puterea divina este prezenta in fiecare dintre noi, echilibrul se deterioreaza inlauntul nostu si tot acolo trebuie cladit sau doar regasit.

Esentiale, in aceasta faza, sunt ajutorul diabetologului si al psihologului, dar si impartasirea propriei experiente altor persoane cu diabet ( schimb de experienta).

O alta problema importanta ia nastare din raportul cu altii, nondiabetici, din frica de a nu fi acceptati, de a fi obiectul unor prejudecati, de a fi considerati ,,diferiti”.

Reactia cea mai fracventa a unui diabetic este de a ascunde propria stare:ceea ce poate cauza mai mult stress decat aceea de a vorbi deschis despre aceasta cu persoane cu care te simti apropiat din punct de vedere afectiv.

Aspectele psihologice ale problemei sunt multiple si diferite in functie de varsta (de exemplu, o atentie deosebita trebuie acordata copilului, in special in mediul scolar) si in raportul dintre persoane ( se stie sau se poate observa cum un diagnostic poate provoca panica, sentimente de culpabilizare, dezechilibre in viata de familie sau de cuplu).

Toate aceste aspecte influenteaza in mod direct sau indirect complianta sau aderenta la tratament si indicatii terapeutice a persoanei care sufera de diabet , calitatea vietii acesteia.

Se pare ca, dincolo de multiplele greutati ce, cu siguranta nu pot fi cuprinse in cateva randuri,-constientizarea generala din partea tuturor despre ce inseamna diabetul si de modul corect de a-i face fata, este de o importanta fundamentala pentru a depasi obstacolul psihologic, de multe ori generat de frica de singuratate, izolare si de lipsa de intelegere din partea celorlalti.

Melania Cozma -psiholog

Psihoterapeutul ne vorbeste despre….

Diabetul este o boală cronică, care necesită asistenţă medicală, psihologică, dietologică si educaţie sanitară CONTINUĂ.

Primul mod de a răspunde acestei realităţi este de a-i acorda atenţia si importanţa cuvenită. Importanţă care decurge din însăşi realitatea pe care acesta boală o scrie: tot mai multe cazuri noi de diabet de tip 1 la copii,în ultimii ani şi impactul pe care o bună monitorizare şi intervenţie eficientă îl au asupra calităţii vieţii atât  a acestor persoane, cât şi a familiilor lor.

O orientare mai avansată în tratamentul diabetului la copii şi adolescenţi constă într-o abordare medical-psihologică centrate pe individ şi, în acelaşi timp, o intervenţie care să includă familia si mediul diabeticului.

În etapa de creştere, diabetul de de tip1 este caracterizat de o puternică instabilitate , deci de o gestionare problematică in relaţie cu schimbările fiziologice, psihologice si nutriţionale specifice vârstei. De aici nevoia de a asista micii pacienţi în structuri specializate, cu scopul de a garanta, pe de o parte o creştere psiho-fizică normală, iar pe de altă parte a îimpiedică, sau cel puţin a amâna cât mai mult posibil apariţia temutelor complicaţii.

Diagnosticul de boală diabetică provoacă, înainte de toate, o schimbare dramatică a stilului de viaţă cotidian; modul de adaptare a copilului diabetic la boală este puternic condiţionat de cel al familiei sale, mai mult decât în cazul unui adult, care a atins propria -i maturitate şi stabilitate emoţională.

Fiecare pacient păşeşte în noua sa condiţie încărcat de un sistem de credinţe şi reprezentări ce fac parte din cultura sa şi care influenţează modul său de a gestiona boala. Înţelegerea acestui sistem este elementul cel mai important în procesul educativ, necesar pentru a corecta convingerile pacientului (sau a părinţilor săi), bazate pe idei preconcepute.

Diabeticul are nevoie de acest ajutor în a-şi elabora aceste reprezentări pentru a ajunge la acceptarea realităţii.

Este important însa ca el sa ştie că nu este singur în acestă luptă a schimbării, ci că există persoane pregătite special pentru a face ca acestă schimbare să fie acceptată şi integrată ca un nou stil de viaţă, o viaţă în care acord mai multă importanţă meselor, odihnei, persoanei mele, deci ,,ACUM sunt SPECIAL!”

Cozma Melania – Psiholog
Telefon 0740 433285

Alte materiale:

FIZIOLOGIC VS PSIHOLOGIC – Alexandra RATIU